Zomerschool Gouda 2020

Zomerschool 2020

4 weken Zomerschool op locatie de Westerschool Gouda van 27 juli tot en met 21 augustus.
Leerlingen groep 4-5 en 6-7.
Het programma startte om 08.30 en eindigde 13.30 waarvan het laatste halfuur gezamenlijk lunchen in een apart daarvoor ingericht lokaal.
Enthousiaste en gemotiveerde leerlingen hebben wij mogen ontvangen en begeleiden.
Ze hebben zo hard en serieus gewerkt en hebben veel baat gehad bij de 1op 1 ondersteuning voor de vakken waar ze moeite mee hadden, mooi om te zien hoe enthousiast ze waren als het kwartje viel.
Vooraf is er intensief overleg geweest met beide intern begeleiders en per leerling aan gewerkt een persoonlijk leerplan gemaakt.
2 leerkrachten (Martijn en Annefleur) een stagiaire (Xin) en een co”rdinator/ leerkracht(ondergetekende) hebben middels een plan per leerling hieraan gewerkt.
Er is ook ruimte gemaakt om iets te vertellen over wat elke leerlingen bezighoud, interesses, religie, hobby, huisdier etc.
Zij hebben hierbij van elkaar weer wat geleerd(en wij ook), veel vragen gesteld en oprecht interesse getoond.
Leerkracht Martijn verraste de leerlingen nogal eens met eigen baksels, en ook de jarige zijn in het zonnetje gezet.
De ouders waren ook zeer attent en kwamen nogal eens een ijsje brengen.
Wekelijkse mailde ik de vorderingen /updates naar de ouders/verzorgers, die allemaal zeer betrokken waren en hun kind hielpen met het huiswerk.
We zijn enorm trots op deze leerlingen, die ondanks de warme dagen elke dag op school waren.
Donderdag 20 en vrijdag 21 augustus waren toets dagen en die hebben we afgesloten met een pannenkoeken party en het uitreiken van de Zomerschool certificaten.
De resultaten en werkmappen zijn middels overdracht aan de directie aangeboden.
Duidelijk is te zien in de resultaten dat er sprongen zijn gemaakt, bij de ene leerling een wat grotere sprong dan bij de ander.
Bij sommige is het zelfvertrouwen toegenomen en hopelijk houden ze dat vast in het nieuwe schooljaar.

Hierbij gevoegd wat foto impressies.

Vriendelijke groet,
Lisette van der Kleij
Co”rdinator Zomerschool

De Zomerschool extra tijd voor taal en rekenen

Beste bestuursleden en directies,

Graag brengen wij u ons compleet verzorgt Zomerschool programma onder de aandacht.

Geheel vrijblijvend komen wij u er meer over vertellen.

Hieronder in het kort het  aantrekkelijke aanbod.

Wij nemen u al het werk uit handen, zodat de zomervakantie voor u en uw medewerkers ook echt vakantie is.

Wij verzorgen alle inventarisatie werkzaamheden vooraf aan de start van de Zomerschool en hebben daarvoor alle benodigde formulieren in ons pakket voor:

  • Directie: uitleg en praktische informatie Zomerschool
  • Leerkrachten: overdrachtsformulier
  • Ouders: aanmelding en toestemming formulier

Het programma en de werkzaamheden worden uitgevoerd door medewerkers van Suc6werk:

  • Een interim directrice (onderwijsplanning, aansturing team)
  • Leerling coördinator (oudercontact en uitvoering)
  • Leerkrachten midden en bovenbouw

Aan het einde van de zomerschool periode volgt een eindtoets of de vooraf aangegeven doelstelling is behaald.

Wij bieden een gevarieerd programma en zorgen ervoor dat er op een fijne en betekenisvolle manier invulling wordt gegeven aan de lesdag.

Voor wie?

  • Het aanbod van onze zomerschool is bedoeld om leerlingen van groep 4 t/m 8 te ondersteunen met een speciale onderwijsbehoefte die door de Corona tijd een achterstand hebben opgelopen.
  • Het helpt ook leerlingen die snel last hebben van een cognitieve en/ of sociaal-emotionele terugval.
  • Kinderen met achterstanden op het gebied van taal en/of rekenen kunnen deelnemen aan de zomerschool op een centrale plaats.
  • Tijdens de zomervakantie krijgen ze normaal gesproken geen onderwijs en dat is voor bepaalde leerlingen zeker nu na de Coronatijd te lang om hun vaardigheden en kennis op peil te houden.

Wat leren ze  op deze zomerschool?

  • Leerlingen worden op de zomerschool bijgespijkerd. Wij werken met de voor hun bekende lesstof.
  • Middels een overdrachtsformulier geeft de leerkracht aan wat de aandacht/werk punten zijn.
  • Het intensieve lesprogramma is bedoeld om de vereiste leerstof alsnog eigen te maken. Via een eindtoets laten de deelnemers zien of zij de geleerde stof beheersen.
  • leerlingen die meedoen ontwikkelen meer zelfsturing, zelfkennis en zelfvertrouwen.
  • Tijdens de zomerschool volgen leerlingen gemiddeld 2 tot 4 weken (afhankelijk van de aandachtspunten/achterstand) een programma met ‘s ochtends (als voorbeeld) vakken als technisch en begrijpend lezen, woordenschat en rekenen, er is een pauze en we sluiten af door gezamenlijk te eten.

De motivatie van leerlingen om beter te worden in rekenen, taal is groot. De zomerschool is dan ook geen gewone school. Het programma is persoonlijk afgestemd op de leerling, en we werken in kleine groepjes.

Waar?  In overleg met bestuur en directie wordt er een bestaande schoollocatie gekozen.

Wanneer start de zomerschool?

De zomerschool start van maandag 27 juli t/m vrijdag 21 augustus 2020

                                  Schooltijden maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag:

van 09.00 uur tot 13.30 uur

Wie betaald dat?

Scholen krijgen subsidie om het lesprogramma tijdens de zomervakantie aan te bieden.

Regeling van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media van 20 mei 2020, KO/24488749, houdende regels voor subsidieverstrekking voor inhaal- en ondersteuningsprogramma’s om leerlingen en deelnemers extra ondersteuning te bieden vanwege leer- en ontwikkelachterstanden of studievertraging, veroorzaakt door de sluiting van scholen of instellingen als gevolg van de uitbraak van COVID-19 (Subsidieregeling inhaal- en ondersteuningsprogramma’s onderwijs 2020–2021)

Aan welke inhoudelijke voorwaarden moeten inhaal- en ondersteuningsprogramma’s voldoen?
De minister verstrekt subsidie met als doel dat de leerlingen die het inhaal- en ondersteuningsprogramma volgen, een reëel perspectief hebben op het wegwerken dan wel inhalen van de opgelopen onderwijsachterstanden, leer- en ontwikkelachterstanden. Scholen bepalen zelf hoe zij hier invulling aan geven. Zij moeten desgevraagd kunnen aantonen dat de omvang en invulling van het programma dit perspectief zullen bieden of hebben geboden.

Is vastgesteld waar het ondersteuningsaanbod over moet gaan?
Nee, de achterstanden die leerlingen hebben opgelopen en hun ondersteuningsbehoefte kan immers variëren. Scholen kunnen zelf bepalen wat de voor verschillende (groepen van) leerlingen de benodigde inhoud en vorm is van het inhaal- en ondersteuningsprogramma.

Het in kaart brengen van leer- en ontwikkelachterstanden is bij uitstek onderdeel van het werk en de deskundigheid van leraren, begeleiders en schoolleiders. Ditzelfde geldt bij het opstellen van een programma om opgelopen leer- en ontwikkelachterstanden in te halen of weg te werken. Het is dan ook van belang dat leraren en schoolleiders nauw betrokken worden bij het opstellen en indienen van de aanvraag.

Wij van Suc6werk bieden u graag een vrijblijvende op maat gemaakte offerte aan.

De offerte is afhankelijk van het vooraf geïnventariseerde aantal leerlingen.

Passend onderwijs werkte minder goed dan gehoopt

Passend onderwijs werkte minder goed dan gehoopt

De Wet passend onderwijs heeft minder goed uitgepakt dan aanvankelijk de bedoeling was. Bijna zes jaar na de invoering blijkt dat er niet meer kinderen met een handicap, leer- of gedragsproblemen naar een gewone school zijn gegaan. Ook hebben docenten niet meer hulp gekregen om die zogenoemde zorgleerlingen te ondersteunen, omdat er geen geld voor was.

Die conclusie wordt getrokken in een uitgebreid onderzoek dat in opdracht van het ministerie van Onderwijs is uitgevoerd. De uitwerking van de wet op de leerlingen is volgens de onderzoekers niet goed vast te stellen. Dat komt doordat het niet goed is afgebakend welke leerlingen voor extra ondersteuning in aanmerking komen.

Verder hebben leraren het gevoel dat ze tekortschieten. Zij moeten aan een leerling met ‘een rugzakje’ meer aandacht geven, wat ten koste gaat van andere kinderen.

Ook zijn de verwachtingen van ouders niet waargemaakt. De bedoeling was om zorgen weg te halen bij ouders en het systeem makkelijker te maken, maar dat is niet gelukt, geeft een kwart van hen aan. De afspraak is dat een school een passend aanbod moet doen aan elke aangemelde leerling, maar in de praktijk zoeken ouders nog steeds vaak zelf naar een geschikte plek voor hun kind.

Scholen mogelijk langer dicht!!!!

De beslissing van het kabinet om de scholen ook na 6 april dicht te houden of juist weer te openen, wordt pas genomen als de uitkomsten van een cruciaal rapport van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) binnen zijn, vertelt minister Arie Slob (Onderwijs) dinsdagavond in het televisieprogramma Op1.

Het lijkt aannemelijk dat scholen langer gesloten blijven, aangezien het RIVM in gesprek met Nieuwsuur heeft bevestigd dat het onderzoek, waar zes weken voor zijn uitgetrokken, dinsdag van start is gegaan.

Het RIVM zegt daarnaast voor 6 april geen uitkomsten te verwachten. Slob klonk gedecideerd over die uitspraak: “Als duidelijk wordt dat het rapport pas na 6 april zal verschijnen, dan zal de maatregel om de scholen nog niet te openen verlengd worden tot een latere datum.”

De minister vertelt bij Op1 echter dat er nog niets duidelijk is over de definitieve looptijd van het onderzoek. Mocht het RIVM daar de volledige zes weken voor nodig hebben, betekent dat dat de scholen op z’n vroegst begin mei heropend worden.

Naast het lerarentekort kampt het speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs ook nog eens met een toename van het aantal leerlingen.

Krasse Knar werkzaam via Suc6werk